Assalamualaikum w.b.t.

Lama menyepi...mood kurang ckit..maaf yer..bz sangat dengan my princess..maklum laa baru masuk sekolah tahun ni...tempahan pun berduyun-duyun...baju sendiri pun kena siapkan untuk majlis adik bongsu nanti...adik abg plak tempah langsir utk majlis dia bulan 4 nanti...emmm siap satu masuk dua tiga...sabar jer laa..rezeki sue tahun ni..alhamdulillah syukur padaNya...

Ok back to the story arini...sue sebenarnya tengah survey tempat untuk belajar sulam...ntah tiba2 tergerak ati ni nak belajar menyulam plak...bukan sulam mesin auto tu yer..yang ni sulam ayak atau juga dipanggil sulam goyang...mesinnya dah ade cuma tunggu masa untuk digoyangkan ajer..ehehe

Kursus sulaman online mmg dah tersedia..tapi kalo boleh ingat nak yang yang lebih nyata dan terdekat laa....kata orang lagi senang berguru di alam nyata...banyak perkara yang boleh dipelajari...kalo sape2 ade info ttg kursus sulam ayak di area TERENGGANU ni...sila war2kan pada sue yer...

Untuk ari ni sue nak kongsi satu arikel menarik mengenai bidang sulaman..mmg kagum dengan Puan Omi Kalthom Che Ngah Ibrahim...semoga dapat menjadi perangsang dan semangat buat kita semua :-)

Sebulan Untuk Siap Sulaman Kerawang

 



MELIHAT wajah Omi Kalthom Che Ngah Ibrahim, siapa sangka wanita itu sudah menjangkau usia 71 tahun. Pada usia itu, dia masih lagi mengerah kudrat menjahit baju kurung sulam walaupun tenunan itu kini agak sepi dalam kalangan pelanggannya.

Begitupun, perkara itu tidak mematahkan semangat wanita berkenaan untuk meneruskan perniagaannya yang sudah beroperasi hampir 20 tahun di Medan Mara, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

Omi Kalthom yang merupakan satu-satunya tukang jahit sulam yang masih berdiri teguh dengan hasil sulamannya mengakui dia masih menerima tempahan daripada pelanggan tetap namun, kuantitinya tidak banyak seperti dahulu kerana kebanyakan pelanggan beralih kepada sulaman manik.

Sambil memasukkan benang hijau beberapa kali ke jarum mesin jahit gara-gara penglihatan semakin kurang jelas, Omi Kalthom atau lebih mesra dipanggil Omi, memberitahu, sebenarnya minat dalam bidang sulaman timbul sejak sekolah rendah lagi.

Ketika itu, cerita anak kelahiran Kuala Kangsar, Perak itu, dia melihat hasil jahitan ibu saudaranya yang sentiasa menjahit sulaman pada bantal, tuala dan baju kurung.

Bertitik tolak daripada situ, minat terhadap jahitan semakin mekar dalam dirinya sehinggakan dia memilih subjek Domestik Sains semasa belajar pada tahun empat.

Begitupun, minatnya tidak terhenti di situ sahaja. Sebaik tamat Senior Cambridge atau kini lebih dikenali Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada masa kini, anak kelima daripada enam adik-beradik itu
menjadi guru sementara menunggu keputusannya.

Dengan menerima kelulusan yang memuaskan, dia mula bekerja sebagai jururawat di Hospital Lady Tampler, Cheras. Begitupun, setahun kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Hospital Eastham Memorial, London dan terus berkhidmat di hospital yang sama.
Omi pada usia 71 masih mampu menjahit pelbagai jenis sulaman di kedai miliknya Omika Sulaman di Medan Mara.

Cinta Omi pada sulaman
Hampir 13 tahun berada di negara orang, Omi tidak melupakan minat dalam bidang jahitan dan sulaman. Di sana, dia turut mengikuti kelas jahitan yang mengandungi pelbagai jenis jahitan.

"Saya hanya mengikuti kelas jahitan asas. Tiada banyak beza jahitan di sana," ujarnya.

Dengan mengenakan kemeja kain batik bersama seluar panjang hitam semasa sesi temu bual, Omi memberitahu, dia akhirnya membuat keputusan untuk pulang ke tanah air.

Sebaik pulang ke Malaysia, dia memohon bekerja di Agensi Chia Nursing, Petaling Jaya selama setahun. Namun, lama-kelamaan minat terhadap kerjaya tersebut semakin pudar lalu memohon pula pekerjaan di Agensi Pelancongan di Majlis
Amanah Rakyat (Mara).

"Walau bagaimanapun, di situ pun saya tidak lama dan dari situ, barulah saya mengetahui minat saya sebenarnya lebih ke arah jahitan.

"Bagaimanapun di Mara, terdapat juga kedai jahit baju, lalu tanpa melengahkan masa saya mula mengintai peluang membuka perniagaan di sana," ujar Omi ketika ditemui di kedainya Omika Sulaman yang terletak di Medan Mara baru-baru ini.

Demi hobinya itu, wanita tersebut turut mengikuti kelas belajar jahitan asas di Mara, Kuala Lumpur sekitar tahun 1981 sebelum bekerja sebagai tukang jahit sepenuh masa.

Berbicara lanjut mengenai perniagaan itu, pada mulanya dia mengambil tempahan menjahit baju kurung dan baju kebaya dari rumah kerana khuatir tidak ramai pelanggan.

Dengan mengenakan caj bayaran sebanyak RM35 bagi setiap pasang, rezeki daripada bidang itu dilihat semakin meningkat apabila para pelanggan yang tinggal di kawasan berhampiran rumahnya memuji hasil jahitan dan sulamannya.
MARA antara institusi yang banyak melahirkan tenaga mahir termasuk dalam bidang jahitan dan sulaman.

"Alhamdullilah, rezeki saya dalam bidang ini semakin berkembang jadi, saya juga mula belajar pelbagai jenis sulaman untuk memberi kelainan kepada pelanggan," katanya sambil memberitahu sulaman kerawang popular pada zaman dahulu.

Menyentuh mengenai sulaman, wanita yang tidak lekang dengan senyuman itu mengakui, bukan mudah untuk menyulam benang dengan menggunakan mesin jahit khas berserta pemateri kerana ia menuntut ketelitian dan kesabaran yang tinggi.

Dia yang pernah ditegur oleh salah seorang pelanggannya kerana hasil sulaman yang tidak kemas menyebabkan dia lebih berhati-hati selepas itu.

"Masa itu bentuk-bentuk lubang pada baju kebaya yang ditempahnya tidak sama. Memang tidak sangka, sampai ke situ pelanggan tersebut akan melihatnya," sambil menunjukkan contoh sulaman biku, kerawang, teluk dan sulaman highlight.

Bagaimanapun, peristiwa itu dijadikan sebagai teladan supaya tidak mengulangi perkara yang sama.

Mengulas mengenai jahitan sulaman, dia mengakui di Kuala Lumpur sangat susah mencari tukang jahit sulaman kerana ia melibatkan kerja yang remeh dan kesabaran yang tinggi terutamanya sulaman yang berlubang-lubang.

Sulaman itu perlu ditenun dengan menggunakan stroller dan sekiranya tidak melihat saiznya ia akan mencacatkan tenunan.

Malahan, tempoh masa untuk menyiapkan baju juga menjadi faktor kebanyakan tukang jahit enggan mengambil upah jahit sulam.

Omi yang mempunyai pengalaman hampir 20 tahun juga mengakui dia akan mengambil masa seminggu hingga satu bulan untuk menyiapkan sepasang baju kurung.

"Ia bergantung kepada jenis sulaman. Pada kebiasaan, sulaman kerawang yang mengambil masa yang lama untuk siap," katanya yang turut mengadakan bengkel jahitan sulaman di kedainya.

Apapun, pengalaman yang begitu lama dalam bidang jahitan tidak mahu dipersia-sia begitu sahaja sebaliknya mengambil inisiatif untuk mengajar cara-cara menjahit sulaman.

Tidak lokek ilmu
NURASHIKIN menunjukkan kebaya sulam yang dijual di kedai miliknya Isra Collection.

Sejak 12 tahun yang lalu, Omi mula mengadakan bengkel kepada mereka yang berminat untuk mempelajari selok-belok mengenai jahitan sulaman.

"Sayang jika jahitan sulam dilupakan tanpa ada yang mewarisinya," ungkap Omi yang memberitahu upah jahitan sulaman antara RM35 hingga RM300 mengikut jenis sulaman.

Menyentuh mengenai modul yang diajar, Omi memberitahu, dia akan mengajar 18 modul mengenai jahitan dengan mengenakan bayaran sebanyak RM1,000 bagi tempoh tiga bulan.

"Sepanjang bengkel itu, saya akan mengajar cara-cara jahitan sulaman yang asas sehinggalah ke tahap akhir," katanya.

Gemar sulaman kerawang
Bagi, Zarena Bakhtiar, 25, dia amat meminati baju kurung jenis kerawang untuk digayakan pada majlis perkahwinan rakan-rakan dan saudara-mara.

Menurut kakitangan swasta itu, jika mahu menempah baju kurung sulaman bayarannya agak mahal. Oleh itu, dia lebih gemar membeli baju kebaya kerawang yang berharga antara harga RM100 hingga RM130.

"Selalunya saya akan beli baju kebaya kerawang yang sudah siap bukannya secara tempah. Lagipun, banyak pilihan, corak dan warna," ujarnya yang sanggup datang dari Putrajaya ke Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR).

Sementara itu, seorang pengusaha pakaian, Nurashikin Abdullah, 40, berkata, selama 10 tahun berniaga jualan baju kebaya kerawang dan baju kebaya sulaman jenis goyang, busana itu sentiasa mendapat sambutan yang menggalakkan.

Dia yang membuka perniagaan di Jalan TAR memberitahu, masih ramai pelanggan yang berminat terhadap baju jenis sulaman tersebut terutama menjelang Hari Raya.

Selain mengimport pakaian dari Bandung, Indonesia, anak jati Kelantan itu turut mempunyai 10 orang tukang jahit baju kebaya kerawang di Klang.

"Apa yang boleh dikatakan, baju jenis goyang sangat diminati pelbagai bangsa," katanya sambil memberitahu, dia menjual baju kurung jenis sulaman itu pada kadar RM159.

Sumber Artikel: http://www.kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara

(-: H@PPY SeWiNG @nD Cr@fTiNG :-)

0 comments: