Ape khabar semua..DC sentiasa doakan anda semua berada dalam keadaan sihat dan ceria di samping keluarga :-)


Ok arini DC nak berkongsi pasal Quilling pulak..emmm mane dapat idea ni...biasa laa kita suka berblogging kan..dan macam-macam xtvt kawan-kawan di luar sana...dalam duk intai-intai barang craft..haa jumpa plak hobi baru ni...bila dah bertentang mata..akhirnya jatuh cinta jugaa...aduiii...tp x pe asalkan setiap xtvt yang kita lakukan ade manfaatnya...betul tak :-)



Jangan buang masa lagi..Jom kita tgk sejarah Quilling ni...

Paper Quilling adalah seni menggulung kertas yang telah dikenal di Eropa sejak abad ke-17 dengan nama paper filigree atau roll work. Pada saat itu, khususnya di Perancis dan Italia, seni ini banyak digunakan oleh biarawan untuk menghiasi ornamen² yang sifatnya religius.

Sedangkan di Inggris, seni ini terkenal pada zaman Victorian, masa Raja George III. Saat itu, puteri raja sangat menggemari seni ini sehingga ia dikenal dengan roll work-nya. Putri tsb rajin memberi hadiah kepada teman²nya berupa benda² yang telah diberi hiasan paper filigree. Hadiah pemberiannya yang paling terkenal, iaitu kotak perhiasan.

Dari Eropah, seni ini berkembang ke Benua Amerika. Penggunaannya tidak lagi terbatas pada ornamen² religius, tetapi mulai digunakan untuk menghiasi bermacam-macam benda, seperti kotak perhiasan, perabot, baki, & tatakan gelas.

Pada pertengahan abad ke-20, seni menggulung kertas ini mulai dikenal oleh masyarakat luas dengan nama paper quilling.  Keindahannya telah membuat pecinta seni & craft mengembangkannya dengan design yg indah & menjadikannya hiasan untuk kartu, pigura, dll. Di Indonesia, seni ini mulai meluas. Awalnya memang tidak begitu popular kerana terbatasnya kertas siap pakai dalam beberapa ukuran dengan warna yang terbatas sehingga hanya bergantung pada kertas import. Namun, sekarang sudah tersedia kertas lokal dalam berbagai ukuran & warna yang sangat menarik.

DC suka mencuba pelbagai xtvt sambil berkongsi dengan dua puteri kesayangan ni dan juga anda semua di luar sana...x salah kita mempunyai banyak hobi asal masa kita penuh dengan xtiviti berfaedah...lagipun alatan yang digunakan boleh juga dikongsi dengan xtvt craft :-)





CORETAN BY DSUEFIA COLLECTION

0 comments: